IK Skovbakken, torsdag 8. juni 2021
TID: Tirsdag den 8. juni 2021 kl. 19.00
STED: Skovbakkens klublokaler
1) Henrik Vinther blev foreslået som ordstyrer, og godkendt.
2) Formandens aflagde beretning. (Beretning er vedlagt nederst i dette dokument.)
Der blev lagt vægt på, at Skovbakken udvikler sig, og med mere end 6.000 medlemmer en stor klub i byen.
Steffen Wich gennemgik desuden de forskellige skitseplaner der er for dels Vejlby Risskov Centeret (Hal 1, F-bygningen og Haugstrups Plads), og dels tankerne bag den helhedsplan der i samarbejde med Aarhus Kommune er i gang.
Steffen Wich meddelte også under beretningen, at der ikke er fundet endelig ny kandidat til formandsposten i FU, hvorfor han gerne – hvis ikke der under valg senere på mødet kommer en kandidat – gerne fortsætter som hovedformand indtil FU finder en kandidat og arbejdsform og opgaver er sammensat.
3) Mogens Kloster gennemgik årsregnskabet.
Årets resultat:
Indtægter kr. 422.000
Udgifter kr. 474.000
Underskud kr. 52.000
4) To forslag til ændring af hovedafdelingens vedtægter vedrørende bestemmelse om, at det skal være muligt at afvikle repræsentantskabsmøder og hovedbestyrelsesmødet virtuelt, blev begge vedtaget.
To nye afdelinger stod til optagelse i IK Skovbakken:
5) Formand – Steffen Wich modtager genvalg, jvf hans beretning. Genvalgt
Hovedsekretær – Flemming Vinther Jensen modtager genvalg. Genvalgt
Menigt medlem – Birgitte Hamborg Faarbæk modtager genvalg. Genvalgt
6) De to nuværende revisorer Jan Bolhøj og Bo Louring var villige til genvalg. Begge blev genvalgt
7) Når FU trækker i arbejdstøjet i gen bliver det med det mål, at få lavet oplæg til ny organisationsstruktur for IK Skovbakken, og få forbedret samarbejdsstrukturen i Vejlby Risskov Centeret og på tværs af afdelingerne.
Nogle af de punkter der er i spil kan være:
Sammenhold/samarbejde mellem afdelingerne (”stordriftsfordele” ved sundhedssektorforedrag eks.)
Hvordan er fællesskabet mellem afdelingerne i dagligdagen.
Udvikling af området (Ny F-bygning)
Tættere samarbejde mellem bestyrelserne (IH, VRH og FU)
Ny model for Hovedforeningskontingent
Skal beskrivelsen/brugen af Hovedbestyrelsen ændres? To årlige informationsmøder, men derimod mindre udvalg med konkrete arbejdsopgaver?
Udvidelse/ændring af strukturen i FU og Hovedbestyrelsen Prøve på at få det overordnede perspektiv på IK Skovbakkens organisation, og hvordan den skal agere
Definere FU´s mål og vision. ”Skabe et IK Skovbakken i fællesskab, f.eks.”
Hvilken udvikling vil vi have IK Skovbakken skal tage.
Det handeler om at finde ind til IK Skovbakkens DNA.
Resultatet skal gerne blive, at der inviteres til en ”Værdidag” senere på året. Blandt andet er det vigtigt, at klubben får fokus på, at der er ved at være behov for generationsskifte i mange bestyrelser, og at det er nu vi skal gøre en indsats for at få klubbens unge medlemmer med i arbejdet i og omkring den klub de er en del af.
Der var fra repræsentantskabet opbakning til at det er nødvendigt at få arbejdet sat i gang for at den næste generation kan blive klar til at tage over.
Sidst takkede Steffen Wich for god ro og orden og takkede Henrik Vinther for ledelsen af mødet.
Formandens beretning:
Hovedforeningen 8. juni 2021
Kære alle!
Normalen er væk i denne covid-tid. Den gamle sæson er for længst borte og en ny er i gang. Det er nye tider og endnu et repræsentantskab afholdes.
Vi er en stor familie, som gerne skal blive ved med at udvikle os sammen.
Pt er vi ca. 14 afdelinger & ca. 6000 medlemmer.
Året der gik.
Idrætspolitik
Fremtidens beboere
Der bygges I vores lokalområde, som aldrig før i de seneste mange år. Aarhus kommunes strategi med udvidelse af boligpakken og en stigning i boligfortætningen, kommer til at præge Vejlby Risskov Centeret.
La Tour, Psykiatrisk hospital(Bindesbøll), Skejbyvej Via University, Rudolf Steiner, LEC, Brynet, Gl. Vejlby, Vejlby Skole, Oluf Palmes Allé etc. etc.
Det er mange tilflyttere samtidigt med at der nedlægges faciliteter i området.
I den kontekst er det vigtigt, at vi aktivt deltager i debatten og forbereder os. Derfor har vi afholdt bla et borgermøde. 19.000 nye tilflyttere vil sætte max pres på VRC.
Facilitetsudvalg
Der har været arbejdet på mange fronter og i forskellige grupper. Faciliteter er et fokusområde, som vedvarende skal behandles. På den baggrund afventes der i skrivende stund på at lave en helhedsplan for området.
Klublokalerne
F-bygningen med klublokalerne/fælleslokalerne er der langsomt skred i. Der er fundet ekstern fondsfinansiering og IH er i fuld gang med at gennemgå lokalet med henblik på muligt salg til VRH.
IH Aarhus, Vejlby Risskov Centeret & VIK
En kæmpe tak til vores samarbejdspartnere. Det er et kæmpe arbejde de laver hele året.
Skovbakkens legacy
At drive forening og i særdeleshed en hovedforening, er hårdt arbejde i år 2021. Derfor er det blevet tid til at genbesøge virket for specielt hovedforeningen. Den nye hovedbestyrelse og forretningsudvalg, har dette område som en mærkesag. Så det er tid til at kigge ind af og vurdere hvordan fremtidens DNA skal være for IK Skovbakken og herunder HB.
Hovedbestyrelsen
Stor tak for arbejdet i velbesøgte HB-møder. Et sted vi arbejder med at gøre hinanden bedre.
HB er et ekstra lag for de frivillige i afdelingerne. I den kommende periode er det vigtigt at HB-møderne nytænkes og f.eks. suppleres med faglige diskussioner gennem bla. eksterne input.
FU
Mogens Kloster og Flemming Vinther har endnu engang været omdrejningspunkterne i FU. Samtidigt har nye folk trådt til i FU. FU har i den nuværende sammensætning fået en del års erfaring. Dette gør at ”driften” af Skovbakken køres i en god ånd, som følger de værdier der bæres i de enkelte afdelinger. Men Skovbakken skal udvikle sig og helst på alle fronter. Dvs. kvalitet i tilbuddene, udbygning/vedligehold af faciliteterne, fortsat samarbejde med IH, VRC og VIK.
Fundraiser & Projektansættelse
Det store nye i den seneste periode, har været ansættelse af Astrid, som har været med til at skubbe på at IK Skovbakken kan arbejdes på tværs og udvikle fællesskaber. Der er ingen tvivl hos mig om, at det er den rette vej at gå. En ny afdeling, Outdoor, kombineret med mange nye aktiviteter – viser at VRC er et område med kæmpe potentiale. En kæmpe tak til Astrid for det store arbejde.
Jeg vil afslutte beretningen, med en kort rapportering fra alle afdelingerne i Skovbakken. Den kan læses i det medbragte katalog.
Med håbet om at I får en god aften.
På FU’s vegne, Steffen Wich
Afdelingernes Årsberetninger:
Sæsonen der gik:
1) Resultater. Der var blandt klubbens mange hold en del gode resultater. På elitesiden klarede såvel Kvindeligaholdet som 2. division herre sig med en godkendt midterplacering.
2) Økonomi & medlemstal.
VSK Aarhus havde i 2020 en nettoårsomsætning på 3.7 mio. kr. med 187.000 kr. i overskud. Medlemstallet var Covid-19 ramt, så vi gik fra 1.370 medlemmer i 2019 til 1.238 medlemmer i 2020 (DGI/DIF tal). Der er betydelig medlemstilstrømning efter genåbningen af udendørs sport.
3) Milepæle, særlige begivenheder og aktiviteter
VSK Aarhus etablerede sammen med AGF og Lyseng IF selskabet AGF kvinder, der omfatter kvindeliga- og U18DM holdene. Det er formået at skabe et elitehold, der kan spille med om medaljer om få år. Det er lykkede at tiltrække dygtige trænere og ledere, ligersom hold og økonomi er blevet markant forstærket. AGF kvinder træner og spiller på VR-centret.
Der er arbejdet med at styrke kvalitet og kvantitet hos drengene. Der er i samarbejde med AGF lavet analyse af børnefodbolden, ansat børnekonsulent, arbejdet med licens i drengeungdom og ansat ungdomskonsulent. Det vides ikke i skrivende stund om vi får licens.
Der arbejdes med at styrke kvinde/pigefodbolden i samspil med AGF kvinder.
Der er etableret en del breddehold hos seniorerne Kvinder/herrer (pt 12 i alt), ligesom der er etablerret hold for børne i specialklasser.
4) Tak til særlige personer i klubben. Stor tak til klubbens mange ledere, trænere og frivillige – og særligt tak til vore aktive ældre medlemmer, der yder en stor og afgørende vigtig frivillig indsats
Den kommende sæson:
5) Indsatsområder og udvikling: A) der vil blive arbejdet med etablering af selskab for eliteherrefodbold; B) styrkelse af kvalitet og kvantitet hos pigeungdom; C) styrkelse af kvalitet og kvantitet hos drengeungdom (licens); D) styrkelse af kvalitet og kvantitet i børnefodbolden, herunder familiefodbold for de 3-5 årige.
Faciliter: VSK Aarhus er i lighed med flere andre afdelinger presset på faciliteter. Hvis vi skal kunne rumme flere medlemmer, jf. tilflytningen, kræver det bedre faciliteter, der kan bruges mere intensivt hele året, dvs. kunstgræsbaner. Hvis vi fortsat skal kunne afvikle kvindeliga- og divisionskampe på stadion kræver det markante forbedringer, jf. DBU krav til kampafvikling. Vi har derfor lavet skitseprojekt for flere kunstgræsbaner og for nyt stadion med kunstgræs, klubhusfaciliteter, 1.000 overdækkede tilskuerpladser og stadionlys til tv-kampe.
6) Afdelingens nærmeste fremtid. Der er valgt ny bestyrelse på virtuel generalforsamling (54 deltagere, hvilket er det halve af hvad vi plejer på de fysiske generalforsamlinger), og der arbejdes løbende på at besætte alle nøgleposter. Hvis vi kan få løst vore facilitetsudfordringer, tegner der relativt lyst. Hvis ikke, skal vi snart til at indføre stop med nye medlemmer på nogle områder.
Årsberetning for Børne og Damegymnastik i idrætsklubben Skovbakken til brug på repræsentantskabsmødet.
Sæsonen der gik: 2020
1) Resultater: 3 voksenhold
2) Økonomi & medlemstal: 44 voksne medlemmer (regnskab følger efter vores generalforsamling)
3) Milepæle, særlige begivenheder og akDviteter: Alt lukket ned p.g.a. COVID-19
4) Tak til særlige personer i klubben: Tak Dl vores positive trænere, som holder humøret oppe.
Den kommende sæson:
5) Indsatsområder og udvikling: Tilbyder vore instruktører kurser
6) Afdelingens nærmeste fremtid: Vi håber og tror på vi kan starte den nye sæson til september på normal vis, så vi kan få alle vores børnehold med igen.
Sæsonen, der gik:
Som så mange andre sportsgrene har vi været påvirket af Corona, og store dele af sæsonen har foregået under nedlukningen. Derfor er det ikke mange af vores hold, der har været i kamp eller kunnet træne.
Eneste hold, der har været i kamp under nedlukningen, har været 1. div herre. 2. div damer har trænet igennem næsten hele nedlukningen uden dog at være kommet i kamp. Derudover har ungdomstrænerne lavet en del alternativ træning, blandt andet udendørs.
Team ledelse har arbejdet videre under hele nedlukningen – det har krævet en masse ekstra energi at holde gang i foreningen, og skabt helt nye og anderledes forhold at arbejde under. Det har dog ikke kun krævet ekstra indsats af Team ledelse, men i høj grad også af trænere og frivillige, der har skulle holde modet oppe og humøret højt under endnu en nedlukning. En kæmpe tak til dem og deres store indsats.
Et spørgsmål, som har fyldt meget under Corona, har været om vi kunne have en forening efter Corona - denne økonomiske usikkerhed har hjælpepakkerne været med til at minimere. Vi glæder os til at vende tilbage, og skabe fællesskab og sammenhold på tværs af foreningen.
1) Resultater
Som beskrevet ovenfor har det kun været 1. div herre, der rigtigt har været i kamp i denne sæson. Det har resulteret i en flot 6. plads, hvilket gør, at de forbliver i 1. div til næste år. Det samme gør sig gældende for 3. div herre og 2. div damer.
2) Økonomi og medlemstal
Hjælpepakkerne har hjulpet på den økonomiske situation og de bekymringer, som nedlukningen har medført. Vi har derfor et fint fundament at starte op på, når Corona har sluppet sit tag.
Efter to rodede sæsoner kommer det til at kræve meget at få fællesskab på holdene og ejerskab om foreningen. Især bekymringer om de øvrige senior- og ungdomsspillere – kommer disse overhovedet tilbage til håndboldsporten? Disse målgrupper er enormt vigtige i det videre arbejde for foreningens fremtid.
4) Tak til særlige personer i klubben
Vi vil ikke takke særligt udvalgte personer i klubben, men der skal dog lyde en stor tak fra os i Skovbakken
Håndbold til trænere, spillere og frivillige for deres store arbejde og forståelse for situationen.
Den kommende sæson:
5) Indsatsområder og udvikling
Vi har stor fokus på at få vores medlemmer, som ikke har kunne træne og spille kamp under nedlukningen, tilbage til hallen og fællesskabet i Skovbakken, da vi uden medlemmer ikke har en klub.
Samtidig har vi også fokus på økonomi og aktiviteter, da det kræver noget arbejde for ikke at miste de medlemmer, der har været væk.
6) Afdelingens nærmeste fremtid
Som tidligere nævnt har hjælpepakkerne givet et fint fundament for at videreføre aktiviteter i klubben.
Afdelingen kører videre som hidtil med en flad struktur, hvor fokus er på det brede håndbold, og at det skal være sjovt at komme i hallen og møde sine holdkammerater.
Sæsonen der gik:
1) Resultater
Skovbakkens eliteherrer ligger inden sidste 2 runder på 1. pladsen og sikker på plads i slutspillet. Corona har aflyst alle andre turneringskampe.
2) Økonomi & medlemstal
Regnskabet er ikke afleveret endnu fra revision – der forventes et overskud omkring 50.000 kr., hvilket er mindre end ventet grundet corona.
Egenkapital på ca. 300.000 kr. efter 5 år som selvstændig taler for sig selv.
Vi ligger stabilt på ca. 325 medlemmer samt et utal af klippekort og firmaaftaler, også her tilfredsstillende.
3) Milepæle, særlige begivenheder og aktiviteter
Vi havde fuld tilmelding til sommerlejr for børn i 2020 med 2 uger hvilket gentages igen i 2021.
4) Tak til særlige personer i klubben
Den kommende sæson:
5) Indsatsområder og udvikling
Vi fortsætter indsatsen på junior og børneområdet, ligesom bredden tilgodeses fortsat med fælles spil hver onsdag aften samt tilbud om træning søndage.
Eliteholdet for herrer ventes at kæmpe med om guldet.
Vi har stærke juniorer, som igen har gode chancer for guld i hhv. u19 og u15.
6) Afdelingens nærmeste fremtid
Der installeres LED belysning i squash hallen, med 70 % tilskud fra kommunen.
Formandens beretning 2020-2021:
Kim Thorsell, gennemgik bestyrelsen for det sidste år som bestod af følgende medlemmer:
1.1 Bestyrelsen 2019-2020:
Konsulenter:
1.2 Hovedpunkter i bestyrelsens arbejde i 2020
Ny Svømmeskoleleder fra feb. 2020: Noelia Fullana Paulmann, 7 timer / uge
Ansættelsen af Noelia – som svømmeskoleleder. Da Liselotte stoppede som svømmeskoleleder i januar 2020 – fik vi Noelia til at tage en ny omgang som svømmeskoleleder – indtil videre på begrænset tid (7 timer / uge) da Noelia har mange andre selvstændige projekter.
Nye opgaver for kasseren efter at Janne Mikkelsen stoppede som kasserer.
Overdragelse af kasserer opgaver til ny administrator og Bogholder. Janne og Lone har sammen med den nye administrative bogholder afholdt adskillige møder for at få styr på alle de mange funktioner som Janne Mikkelsen tidl. har varetaget for klubben. Der er udarbejdet en liste over alle de forskellige opgaver som vil hjælpe arbejdet i bestyrelsen og den kommende kasserers opgaver – som i forhold til tidl. være ret begrænset.
Ny Webmaster/App-Admin. Feb. 2020; Luccas Ruben Joshua Constantin-Sukul
Hjemmeside administrator – Luccas; Vi har ansat Luccas til at vedligeholde og opdatere hjemmesiden et par timer / uge, der også fungerer som Træner i svømmeskolen til at stå for den nye hjemmeside som blev lanceret sidste år. Et stort arbejde er blevet udført for at få siden strømlinet og mere informativ end tidligere. Luccas har også udarbejdet manualer til kommende brugere af hjemmesiden.
Ny bogholder og Administrator fra okt. 2020: Joanna Kitio Sanogo, 15 timer / uge
Ansættelse af ny administrator og bogholder pr. 1. oktober 2020 på 15 timer/uge, Joanna, som kan overtage en del af de mange praktiske bogholder- og administrative opgaver, som vi tidl. har haft kasserer og bestyrelsesmedlemmer til at varetage. Det har været et længere forløb – i samarbejde med Aarhus Kommunes beskæftigelse afdeling – da Covid19 satte en stopper for ansættelsesprocessen i det tidlige forår. Efter ansættelsen har Joanna fået styr på rigtig mange ting omkring nyt lønsystem (Planday) og nye projekter med bevæg dig for livet – sammen med Joanna.
Nye vipper og startskamler i svømmehallen – sponsoreret 50/50 af Skovbakken
/ Idrætshøjskolen
Sidste år fik (2019) fik vi nye startskamler i svømmehallen – hvilket betyder af på trods af modstrøm på de yderste baner, så kan K svømmerne igen sætte PR tider i vores egen svømmehalJ
I 2020, sept. fik vi erstattet de to små vipper med nye Duraflex vipper, så de kan holde 20-30 år mere til en samlet omkostning på 105 tusinde kroner – hvoraf Skovbakken svømning betalte halvdelen. Vi har modtaget fondsstøtte på ca. 24 t. kr. til nye vipper.
Covid 19 – 2020 – Forårssæson og Efterårssæson.
COVID 19; Nedlukning og genåbning – 2020, d. 11. marts 2020 blev en trist, og historisk dag da DK lukkede ned for alt i en periode. I slutningen april begyndte udendørs landtræning at åbne op igen. I Skovbakken benyttede vi nedlukningen til at lave små træningsvideoer til vores medlemmer – så de kunne holde formen ved lige og vores dygtige k-svømmere lærte åbent-vand svømning – og hvor koldt vandet faktisk er i maj og juni måned. Vandsportens Corona vejledning blev introduceret som er nyt fremmedord i efteråret 2020, og bestyrelsen fik udarbejdet regler og paradigmer for medlemmerne når et hold skulle lukkes pga. smitte blandt deltagerne.
I Forårsperioden fik medlemmerne ikke deres kontingent tilbage – til gengæld valgte vi stadig at udbetale løn til vore ansatte trænere, helt eller delvist – alt efter ansættelsesform. Alle Fastansatte (Bjarne og Jeppe) har i hele perioden fået fuld løn. Efterårssæsonen blev åbnet med rabat for alle nuværende medlemmer for at kompensere for forårets manglende svømning.
Aquacamps 2020 – uge 27,28 og uge 32
I juni måned åbnede DK op for vores sommer camps – og der blev afviklet Aquacamp i uge 26/27 og 32 med deltagelse af ca. 180 glade svømmere og god hjælpe fra vores trænere og K- svømmere.
Covid 19 – 2021, Forårssæson – med genåbning d. 21. april, 2021
COVID 19; Nedlukning og genåbning 2021. I dec. 2020 lukkede alt ned igen og for vores K-svømmere betød det desværre også at kun en lille udvalgt skare af K1 svømmere kunne fortsætte deres træning hvis de havde DM kravtider. Alle andre svømmere har i ca. 4 måneder dyrket landtræning med løbetræning og styrke som primært fokus.
Onsdag d. 21. april åbnede indendørs idrætsgrene atter op igen for børn og unge op til og med 17 år (+70år) – med de ”sædvanlige” Vandsportens corona vejledninger – maks. 25 i alt og 4 m2 pr svømmer i omklædningsrummet mv... Og vi afventer så at resten af årgangene og voksen svømning kan få lov til at svømme igen – forhåbentlig allerede fra d. 6. maj 2021.
I år har vi, belært af sidste års nedlukning valgt at refundere alle medlemmers kontingent for foråret og åbnet op med 70% rabat for nye medlemmer for den resterende del af foråret frem til uge 26. (Dvs. for børn og unge ca. 10 ugers svømning)
Ny løntrinskala for instruktører og hjælpetrænere i Skovbakken Svømning.
Ny løntrinsskala for vores dygtige instruktører. Vi har valgt at opdatere vores lønpolitik for trænere i Skovbakken svømning med det udgangspunkt at vi vil være lønførende i forhold til andre tilsvarende timelønnede stillinger. I grove tal betyder det en lønstigning på ca. 12-15 %.
Helhedsplan for Skovbakkens samlede afdelinger – Leth arkitekter og S&F
Skovbakkens hovedforening har modtaget ca. 800 t. kr. i fondsstøttemidler til renovering af F lokalerne mv. Samtidig har Aarhus Kommune i samarbejde med Leth arkitekter påbegyndt workshops med Skovbakkens forskellige underafdelinger, og vi har haft et møde med dem, hvor jeg bl.a. præsenterede dem for vores store idrætskulturbad og en revideret udgave – en ”Maggi – terning” med varmvandsbassin mv.
Tak til alle frivillige
Stor tak til alle forældre og svømmere for jeres store engagement og opbakning til få stævner afviklet med hjælp til kørsel, madlavning, holdledertjanser, bane- vendedommer og tidtager og official opgaver generelt.
Tak til alle Trænere i klubben
Stor tak til alle trænere og hjælpetrænere og svømmeskoleleder i svømmeskolen og konkurrenceafdelingen – I er vores ansigt udadtil og enormt dygtige til at varetage Skovbakkens svømnings høje krav til kvalitet og faglighed i jeres arbejde med svømmerne og forældrene.
Tak til K-udvalget
Stor tak til konkurrence udvalget;Irene Dige, Thomas cosmus hansen og det nye medlem i udvalget, Rikke Kehlet, som yder en kæmpe indsats for at få sæsonplanlægningen med stævner til at lykkedes til UG hvert år.
Og tak til Bestyrelsen for det store arbejde I gør og har gjort for klubben.
I år skal vi sige farvel og tak til Rasmus, som i 2 år har hjulpet os sikkert igennem Flyer uddeling og skaffet os nye og vigtige fondsmidler til svømmeskolen og K- afd.
Sæsonen der gik:
Den kommende sæson:
Årsberetning
Generalforsamling. 23. marts 2021
Generalforsamlingen marts 2020
Året for Veteranerne
Alle indendørs idrætsfaciliteter blev lukket i marts.
Men!
Heldigvis havde Lene Christiansen et fantastisk tilbud til os.
Vi skulle gøre gymnastik ”sammen hver for sig.”
Lene etablerede gymnastik på Facebook tirsdage og torsdage, og vi blev alle inviteret med til det.
Endelig blev restriktionerne en smule mindre.
Vi måtte mødes i hallerne. Dog kun i grupper på max 50 personer.
VRH er så stor at vi kunne etablere 2 grupper, således kunne vi være 100 personer (inkl. Lene) til gymnastik.
Vi havde så fornøjelsen af gymnastik sammen 16. og 23. juni.
Derudover mødtes badmintonspillerne også 16. og 23. juni, mens volleyballspillerne spillede 11., 16., 18., 23., 25., og 30. juni.
Det, der var muligt og godt for os, ville vi gennemføre, selvfølgelig med respekt for alle restriktioner. Omklædning og bad var ikke muligt.
Sæsonstart og sæsonens forløb
Tirsdag d. 1. september betød at vi nu kunne begynde igen i Vejlby-Risskov-Hallen.
Aktiviteterne skulle være helt som vanligt. Tirsdage sammen med Gunnar og torsdage sammen med Lene.
Dog var der jo stadig corona-restriktioner. På dette tidspunkt var kravet 4 m2 pr. person så med vores areal kunne vi være to grupper med 100 personer i hver gruppe. Vi skulle markere adskillelse af de to grupper og vi skulle tælle!
Ingen anvendelse af omklædning og bad, og sprit til hænderne! Det klarede vi.
Coronasituationen udviklede sig i ikke-ønsket retning.
Vi fik flere restriktioner (antal), og fx at man skulle anvende mundbind indtil man påbegyndte aktiviteterne. Gruppestørrelserne og forsamlingsregulering blev del af hverdagen.
Uheldigvis for os måtte grupperne ikke have samme træner.
Det blev dog også klaret!
Men desværre blev situationen atter værre, så 7. december kom meddelelsen om at al indendørs idræt blev lukket.
Det blev fulgt op med nye retningslinjer 5. januar 2021.
Ingen indendørs idræt og forsamlingsforbuddet blev sænket fra 10 til 5 personer.
Restriktionerne blev forlænget til 28. februar.
Endnu er der ikke signaler om hvornår indendørs idræt kan tillades. (24. februar)
Sammen hver for sig
Heldigvis har Lene i hele den lukkede periode gennemført vores gymnastik ”sammen hver for sig”.
Det er meget fint og med flot respons på hjemmegymnastikken.
Aktiviteterne:
Badminton, svømning, yoga/tibetanere/elite, kurling/petanque og volleyball
Disse aktiviteter har været gennemført ud fra det mulige. Desværre har vi ikke været det antal vi ”plejede.” Det har selvsagt præget vores gode aktiviteter, men mulighederne har været der.
Svømning har været aflyst en enkelt gang da der var kursus i hallen.
I november og december fik vi ekstra haltid så vi kunne afhjælpe de omfattende begrænsninger i det antal vi måtte være til gymnastik.
Volleyballspillerne blev bedt om at gå i hal 2 hvis der ikke var plads til alle til gymnastik. Det klaredes også, tak for det. Men det er selvsagt ikke den form for opsplitning der passer til Veteranerne.
Sommeraktiviteter
Såvel badminton som volley udvidede aktivitetsperioden lidt ud over sæsonslutning.
Også Veras vandreture kunne foregå på trods af situationen, antal deltagere selvsagt i forhold til restriktionerne.
Gunnar og Lene
Vi er så heldige at vi har to meget kompetente instruktører.
Desværre måtte Gunnar sygemelde sig i november. Det er vist aldrig sket før.
Heldigvis kunne Lene træde til.
Sociale arrangementer
Hos Veteranerne er de sociale arrangementer særdeles vigtige.
Det har været vanskeligt, ja, umuligt at fastholde den side af foreningens aktiviteter.
Jubilæumsfesten, forårets vandretur, foredrag, kurlingstævne, bowling og julefrokost måtte aflyses.
Upstairs
Upstairs har været lukket stort set hele perioden. Det er så trist.
I løbet af efteråret kunne vi samle 10 ad gangen i Upstairs. Men det kunne ikke afhjælpe den store værdi Upstairs har for os.
Vandretur:
Som eneste arrangement kunne efterårets vandretur gennemføres. Dog i ændret form. Planen var en tur til Djursland, men lige inden den skulle afvikles kom bestemmelsen om mundbind når man kørte i bus. Derfor fandt Martin og hjælpere en anden løsning. Vandreturen blev i stedet en flot tur rundt om Årslev Engsø. Transport dertil foregik i egne biler.
Målet
Sædvanligvis udkommer Målet 4 gange hvert år. Men i 2020 måtte vi ændre på det. Maj og september numrene blev slået sammen. December nummeret udkom, men februarnummeret (2021) måtte aflyses.
Dog ikke helt:
Da vi ikke kunne uddele papirudgaverne, kom meget af Målets indhold kun på hjemmesiden.
Møder med andre
Også mødeaktiviteterne blev ændret.
Skovbakkens hovedbestyrelsesmøde og repræsentantskabsmøde blev gennemført i oktober.
På mødet var ”Helhedsplanen” et vigtigt emne.
Forud for dette afholdt Skovbakken et ”borgermøde” med deltagelse af beboere i området, lokale foreninger samt et panel der skulle inspirere til at sætte nye vinkler på fremtidens muligheder.
Det var et led i en Helhedsplan som der i øjeblikket arbejdes ihærdigt på. Det var også et vigtigt emne på seneste hovedbestyrelsesmøde. Mødet blev afholdt virtuelt.
Også DGI og DAI har inviteret til møder om senioridræt.
Disse møder har som intention at udveksle erfaringer og tale med de to organisationer om vores aktiviteter. Såvel DGI som DAI er meget imødekommende og vil gerne støtte op om seniorforeninger og vores aktiviteter.
Bestyrelsens opgaver
Efter generalforsamlingen marts 2020 skulle bestyrelsen til at fungere med de nye vedtægter. Det betød at vi skulle igennem en konstituering.
Vi troede 10. marts at vi kunne holde bestyrelsesmøde umiddelbart derefter. Men! Restriktioner!
Derfor blev der først afholdt bestyrelsesmøde 12. maj med bl.a. konstituering på dagsordenen.
Bestyrelsesmøder har været afholdt: 12. maj, 13. august, 17. september, 22. oktober,
Desværre måtte vi jo have ny konstituering allerede 13. august, da vi mistede vores kasserer Leif Eliasen.
De nye vedtægter betød også at veteranerne havde valgt suppleanter. Begge de valgte suppleanter kom til at indgå i bestyrelsens opgaver med det samme.
Knud F. Andresen tiltrådte som kasserer, og Hanne Eriksen tiltrådte i stedet for Karen som har været sygemeldt.
Allerførst måtte der tages fat på aflysninger eller udsættelser. Veteranernes jubilæumsfest var planlagt, alle aftaler i orden. Men! Nej, udsættelse! Altså måtte aftalerne aflyses.
Medlemmer og kontingentindbetaling
Som det første skulle foreningen/bestyrelsen ”registreres” hos kommunen, i banken og i diverse organisationer, et ret omfattende ”bogholderi,” men gode kræfter klarede det.
Kontingentindbetaling skulle som vanligt ske i juni. Ud over vores sædvanlige girokort fik kassereren indført betaling via bankoverførsel og MobilePay. Det gik rigtig hurtigt, så fungerede det.
Medlemslister er udarbejdet, de følges nøje i bestyrelsen.
Igen har vi modtaget tilskud til senioridræt fra Århus Kommune. Derudover fik vi del i et ”coronatilskud” til Lenes gymnastik hver for sig på Facebook.
Halleje har selvsagt også være præget af situationen, men det lykkedes heldigvis at udvide kapaciteten lidt i efteråret, det betyder øgede udgifter til halleje i efteråret.
Selv om al aktivitet i hallerne har været aflyst, skal hallejen betales.
Såvel betaling af halleje som kontingent har været fastholdt på trods af aflysninger på grund af coronarestriktionerne. Dette har været alment gældende i dansk idræt og behandlet generelt i DGI, DIF og DAI m.fl.
Hjemmesiden
Efterhånden er hjemmesiden næsten blevet en livline mellem medlemmer og bestyrelse/foreningen.
Det er indtrykket at kontakten kan holdes via hjemmesiden, ”alt” om os kan findes der.
Det er et stort arbejde at holde siden opdateret. Det er vigtigt at I altid er velinformerede.
Kontakten mellem Lene og Veteranerne fungerer fint på Facebook.
Desuden har vi nu mail-adresser på mange af os. Begge dele er vigtige for at opretholde kommunikationen.
Corona
Desværre får corona lige lidt ekstra opmærksomhed.
Der har været ”livlig” aktivitet omhandlende corona – corona-restriktioner.
Såvel Kulturministeriet som organisationerne (DGI, DIF, DAI og Århus Kommune, samt IHÅ) har været omhyggelige med at udsende retningslinjerne til alle. De har været omfattende, men betydningsfulde så vi helt nøjagtigt kendte de betingelser vi skulle fungere med. Desværre var der visse ting, visse formuleringer, der ikke syntes hverken logiske eller rimelige, men vi respekterede selvfølgelig ordlyden.
Tak
En kæmpestor tak til alle jer medlemmer fordi I ”er derude”. Vi glæder os helt usigeligt til at vi kan mødes igen.
En varm tak til bestyrelsen, til jer, erfarne og meget flittige bestyrelsesmedlemmer.
TAK for jeres støtte og opbakning.
TAK
På bestyrelsens vegne
Nina N. Møller
Sæsonen der gik:
1) Resultater
På grund af Corona nåede vi ikke at spille særlig mange kampe. Alle hold fortsætter i samme rækker i den kommende sæson.
2) Økonomi & medlemstal
Økonomien ser ok ud, vi mangler nogle indtægter fra de tjanser vi plejer at have, og der er en vis usikkerhed i forhold til, hvad der kan lade sig gøre i efteråret af arrangementer. Heldigvis har vi haft spillertilgang og derved flere indtægter via kontingenter.
3) Milepæle, særlige begivenheder og aktiviteter
Vi skulle have fejret Volleyballafdelingens 50 års jubilæum sidste forår, men vi satser på i stedet måske at kunne fejre 52 års jubilæum næste forår.
4) Tak til særlige personer i klubben
Tak til alle de frivillige trænere og bestyrelse, som har gjort meget for at vi trods alt har kunnet træne en del af sæsonen under diverse restriktioner, og særligt til de trænere, som står i hallen nu og indtil udgangen af juni måned (normalt slutter vores sæson i april), så de hold der har ønsket det, kan spille inden vi holder sommerferie.
Den kommende sæson:
5) Indsatsområder og udvikling
Fokus på at udvikle ungdomsafdelingen, og trænermiljøet i klubben, samt relationer på tværs af holdene.
6) Afdelingens nærmeste fremtid
Forberedelse til den kommende sæson som starter op i uge 32. Og sæsonafslutning for de hold, der er aktive i hallen nu.
Atletik old boys
Beretning for sæson 2019/2020 og 2020/2021
Den korte version: vi har været lukket ned pga corona
Den lidt fyldigere beretning:
Vi lukkede ligesom alle andre i marts, og der blev derfor ikke afholdt generalforsamling, som normalt afholdes sammen med afslutningsfest sidst i marts. Der var ellers nok at tage fat på, da formand, kasserer og sekretær ikke ønskede genvalg, så de har fortsat arbejdet, indtil vi kan afholde generalforsamling i 2021. Vi havde planlagt generalforsamling i december 2020 sammen med juleafslutning. Der var bestilt lokale og traktement, men ugen inden blev der lukket igen. Men vi satser på generalforsamling ved sæsonstart i oktober 2021.
Vi startede gymnastikken som sædvanlig i oktober 2020, 2 gange om ugen, og da vi er en lille sluttet trop, gik det fint med afstand og afspritning. Men ingen aktiviteter i gymnastiksalen i 2021, så noget måtte ske. I april startede vi derfor gåtur i Risskov hver tirsdag. Ingen tilmelding, de, der var klar klokken 15, gik, og nede ved den røde bro over kløften nød vi vores medbragte øl og så gik snakken ellers om atletik på Risvangen, og om hvor mange gange man kom og ned af trappen ved Den Permanente.
Succesen var så stor, at vi blev enige om at starte vores vintersæson allerede i august eller september med at gå i Risskov og forventer så at starte i gymnastiksalen til oktober.
Det ser jo lovende ud, men vi har altså et kæmpeproblem. Tallene på dåbsattesten snyder ikke. Vi er ved at nærme os en gennemsnitsalder på 80, og der kommer ingen nye medlemmer. En enkelt om året i gennemsnit, og det er ikke nok til at opveje frafaldet. Og så må vi se, om der bliver valgt en ny bestyrelse. Det tror vi på.